تونل انتقال، تنها گوشه‌ای از توان، تلاش و دانش مهندسی همکاران معاونت طرح وتوسعه را نمایش می‌دهد. مسیری که از نزدیک ایستگاه دانشگاه شیراز در ابتدای خیابان کوهسار آغاز می‌شود و در نهایت در میدان نمازی و جنب دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز، با فاصله‌ای اندک از ایستگاه فلسطین پایان می‌یابد. مسیری که علاوه بر جذابیت بصری، از دید فنی مهم و گران سنگ است.

به گفته مسوول این طرح، دشواری‌های ساخت تونل کم نبود. از حفاری‌هایی که به شیوه سنتی انجام گرفت تا مشکلاتی که با پیشرفت پروژه با دیگر ارگان‌های دولتی و متولیان شهری ایجاد می‌شد. از دغدغه‌های شهرداری شیراز و راهنمایی رانندگی گرفته تا کم و زیاد‌هایی که ویژگی طبیعی کار اجراست. به هر جهت این مسیر حالا آماده بهره برداری و برقدار شدن است تا بخشی از بار مرکز شیراز را بر دوش بکشد.

یک آسانسور کارگاهی که ظرفیت جابه‌جایی سه نفر را دارد، شما را از جلوی ورودی طرح تا شروع تونل جابه‌جا می‌کند. البته مسیر پله فلزی هم وجود دارد که در مواقع اضطراری قابل استفاده است. تونل در یک راه رو به پایین از جلوی درب دانشگاه شیراز عبور می‌کند و پس از گذر از میانه خیابان دانشجو، به سمت دیوار باغ ارم پیش می‌رود و سپس به موازات این دیوار تا میدان دانشجو و ابتدای خیابان ساحلی جلو می‌رود و اینجاست که از زیر رودخانه خشک رد می‌شود و در جلوی دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز پایان می‌یابد.

هوای داخل تونل مطلوب و ارتفاع آن ۲ متر طراحی شده است، عرض تونل هم تقریبا به پهنای یک ماشین پراید است! ۳ جت فن بزرگ کار تهویه هوای تونل را انجام می‌دهند که البته در حال حاضر تهویه به صورت طبیعی انجام می‌شود. این تونل قابلیت استقرار ۸ مدار کابل ۶۶ کیلو ولت را دارد که در حال حاضر ۴ مدار آن تعبیه شده است.
انتهای خبر/فریماه فرهمند زاده
منبع برق نیوز