به گزارش شمس فارس و به نقل از روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور، هاشم کارگر معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال گفت: به استناد بند (ث) ماده (۱۱۳) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، وظیفه صدور الکترونیک گواهی انحصار وراثت بر عهده سازمان ثبت احوال کشور قرار گرفته است.

وی افزود: این سازمان با ایجاد سامانه‌ها و زیرساخت‌های لازم و همچنین اجرای پروژه سببی و نسبی و تکمیل اطلاعات افراد در پایگاه سازمان ثبت احوال کشور و برگزاری جلسات مستمر و تبادل اطلاعات با دستگاه‌های ذی‌ربط شرایط لازم برای اجرای این طرح را فراهم کرده است.

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال اظهار داشت: گواهی الکترونیک انحصار وراثت به صورت برخط، ظرف ۲۰ روز پس از ثبت واقعه فوت و بدون نیاز به درخواست افراد، بر اساس داده‌ها و اطلاعات موجود در پایگاه سازمان ثبت احوال کشور و آرای قطعی دادگاه تنظیم، و به وراث قانونی و ذینفعانی ابلاغ می‌گردد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور افزود: این آیین‌نامه با هدف تسهیل در فرآیندهای اداری و خدمات‌رسانی سریع به شهروندان تدوین شده و حاصل همکاری مشترک سازمان ثبت احوال کشور و قوه قضاییه است.

آیین نامه اجرایی صدور گواهی انحصار وراثت توسط سازمان ثبت احوال کشور، در جلسه مورخ ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ هیئت محترم وزیران و به پیشنهاد وزارت دادگستری و با همکاری سازمان ثبت احوال کشور و تایید رئیس قوه قضائیه و به استناد بند (ث) ماده (۱۱۳) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، تصویب و ابلاغ شد.